17 lipca 2017

[28] Słońce też jest gwiazdą - recenzja



Cześć!
Witam w kolejnym poście! Dzisiaj porozmawiamy o nowej książce Nicoli Yoon - "Słońce też jest gwiazdą". Zapraszam!



Natasha pochodzi z Jamajki, ale od ósmego roku życia mieszka w Stanach. Jej rodzice przebywają w USA nielegalnie i zostają deportowani na Jamajkę. Natasha jest załamana i wściekła na ojca – to przez niego rodzina musi wracać tam, skąd przyjechała. Wierzy w naukę, a nie w miłość. Zwłaszcza po tym, jak zdradził ją chłopak!


Zapewne słyszeliście o tej autorce i jej poprzedniej książce "Ponad wszystko" (recenzja na blogu). Ostatnio było o niej naprawdę głośno z powodu premiery ekranizacji. Niedawno wyszła też druga powieść Nicoli Yoon - "Słońce też jest gwiazdą". Kupiłem ją już jakiś czas temu, ale dopiero teraz znalazłem w moim TBR lukę i wcisnąłem tę premierę. Okładka jest dość specyficzna ale bardzo mi się podoba. Grzbiety bardzo ładnie się komponują z "Ponad wszystko" na półce, co bardzo cieszy mój wzrok, hah. Opis z tyłu książki może wskazywać, że będzie to kolejna młodzieżówka, która nie należy do zbyt ambitnej literatury, jednak jest kompletnie inaczej. Ta powieść o wiele bardziej zachwyciła mnie od "Ponad wszystko", dlaczego?

Często zdarza się, że druga książka tego samego autora jest o wiele gorsza od debiutu, jednak w tym przypadku było kompletnie inaczej. „Słońce też jest gwiazdą” to ciekawa i pouczająca historia Natashy i Daniela. Bardzo polubiłem te główne postacie. W porównaniu do postaci z debiutu te wydają mi się bardziej dojrzałe. Niby są nastolatkami, lecz zachowują się dojrzale, jak dorośli ludzie. Mają prawdziwe życiowe problemy i radzą sobie z nimi, a nie użalają nad sobą. Natashy było mi przez całą powieść bardzo szkoda, za to z Danielem się ogromnie utożsamiałem. Jednym słowem bardzo ich polubiłem za ich "życiowość" i prawdziwość. Warto również wspomnieć, że między narracją Natashy i Daniela autorka opowiada historie ludzi spotkanych na ulicy. Autorka skradła tym moje serce, bo z czymś takim się jeszcze nie spotkałem, a było to cudowne. Nicola opowiadała historie na przykład strażniczki w budynku, którą wszyscy uważali za dziwną. Opisywała kim dokładnie jest, jaki ma cel i dlaczego to robi. Naprawdę bardzo mi się to spodobało, bo poruszała problemy nie tylko głównych bohaterów, ale także przypadkowych ludzi. To pokazuje, że nie tylko my mamy kłopoty, ale także inni ludzie wiodą swoje życie. 

Akcja książki dzieje się przez jeden dzień, lecz zostajemy przenoszeni w retrospekcjach do przeszłości bohaterów. Ta książka dowodzi, że przez jeden dzień może stać się naprawdę wiele! Autorka opowiada między innymi o problemach współczesnej młodzieży. Zdecydowanie nie jest to typowa książka z tego gatunku, bo wątek romantyczny czyli spotkanie chłopaka i dziewczyny na ulicy to tylko wierzchołek góry lodowej. "Słońce też jest gwiazdą" porusza także wiele ważnych problemów dzisiejszego świata. Zawiera w sobie ogromny morał, który porusza i zapamiętuje się go na zawsze. Epilog tej książki jest magiczny i przepiękny. Choć w ostatnim rozdziale odrobinę się zawiodłem to w tej końcówce się zakochałem. Tutaj także mamy wielką naukę - nawet najmniejsze czyny mają wpływ na czyjeś życie.

Autorka pisze lekko i przyjemnie, ale jak wspominałem porusza ważne tematy. "Słońce też jest gwiazdą" bardzo mi się podobało i trafia na listę moich ulubionych młodzieżówek. Zdecydowanie polecam! 
 
★★★★★
Wmawiamy sobie, że wszystko ma swoją przyczynę, ale tak naprawdę karmimy się bajkami. Sami wymyślamy powody, które nic nie znaczą.
Nicola Yoon - "Słońce też jest gwiazdą"

4 komentarze:

  1. Ale super, że ta książka cię nie zawiodła! Myślę, że na mnie wywrze podobne wrażenie!

    OdpowiedzUsuń
  2. "Ponad wszystko" tej autorki mnie bardzo zaintrygowało, lecz nie miałam okazji jej przeczytać. Książka, która została przez Ciebie dzisiaj opisana nie zaintrygowała mnie zbytnio swoją fabułą, ale zachęca fakt, ze należy ona do Twoich ulubionych młodzieżówek. Jeszcze pomyślę nad nią.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mi niestety "Ponad wszystko" średnio przypadła do gustu, więc i z tą chwilowo się wstrzymam :)

    Pozdrawiam
    ver-reads.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Jedna z moich ulubionych książek 2016 roku! PO PROSTU KOCHAM!I ciesze się, że ciebie też zachwyciła. :-D

    Pozdrawiam
    https://placeformeandbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Devon.